KOORDYNACJA INTYMNOŚCI

Godz. 15:00 – 17:30

Hilary Jones, Molly Quinn, Meryem Sengun (Królewskie Konserwatorium w Szkocji) Koordynacja intymności: opowieść o prawach, oporze i rewolucji  

Adrianna Malecka (Polska) Intymność w pracy aktora na etapie wchodzenia do zawodu. Perspektywa praktyczna  

Małgorzata Jabłońska (Polska) Prezentacja projektu Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie „Bezpieczna przestrzeń”  

Katarzyna Waligóra (Polska) Możliwe perspektywy wdrażania zasad koordynacji intymności
w procesie teatralnym 

Dyskusja otwarta z udziałem: Agnieszki Jakimiak, Adrianny Maleckiej, Pawła Sztarbowskiego, Katarzyny Szustow, Kai Wesołek, Marty Zygadło (Polska) 

moderatorki: Katarzyna Waligóra, Izabela Zawadzka 


STREAMING – http://transformacja.at.edu.pl/streaming/

Intymność w pracy aktora na etapie wchodzenia do zawodu. Perspektywa praktyczna – Adrianna Malecka

Jako młoda aktorka, absolwentka wydziału aktorskiego na Akademii Teatralnej, która od dwóch semestrów również przygląda się studentom z drugiej strony (jako asystentka) chciałabym poruszyć temat kształcenia aktorów do zawodu, poprzez krótkie przyjrzenie się mojej drodze edukacji, analizie a także zaproponowaniu konkretnych działań mogących ów proces kształcenia poprawić, zahaczając m.in. o mój temat pracy magisterskiej, czyli o bezpieczne sposoby pracy nad treściami intymnymi w zawodzie aktorki.   

Panel poświęcony będzie refleksji na temat wyzwań i szans, jakie stwarza myślenie o koordynacji intymności w warunkach polskiego teatru dramatycznego. Szczególnie interesować nas będzie to, jakie modele wprowadzenia tej dyscypliny do procesów twórczych możemy sobie wyobrazić uwzględniając różnorodną specyfikę pracy reżyserów i reżyserek, odmienność polskiego teatru od teatru angloamerykańskiego (ojczyzny koordynacji intymności) oraz ograniczone warunki ekonomiczne, proceduralne i prawne w polskich instytucjach kultury.  

Katarzyna Waligóra – doktorka, asystentka w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ. Pracuje także na Akademii Teatralnej w Warszawie. Recenzentka i edukatorka teatralna. Autorka książki „Koń nie jest nowy. O rekwizytach w teatrze”. Współredaktorka monografii „Teatr brzydkich uczuć”. Wspólnie z Katarzyną Niedurny prowadzi Podcast o Teatrze.

 

 

 

Izabela Zawadzka – menedżerka kultury, teatrolożka, kuratorka wydarzeń performatywnych. Badaczka performansów chodzonych w przestrzeniach miejskich oraz instytucjach wystawienniczych. Doktorantka w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ. Członkini zespołu badawczego „Bezpieczna przestrzeń. Dobre praktyki i narzędzia służące transformacji kształcenia teatralnego” realizowanego przez Akademię Teatralną w Warszawie.

 

 

Agnieszka Jakimiakreżyserka teatralna, eseistka i dramatopisarka, doktorantka na Wydziale Dramatu, Teatru i Tańca w Royal Holloway, University of London, absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim i Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. Reżyserka spektakli w Teatrze Powszechnym w Warszawie: Strach zżerać duszę (2017) na podstawie filmu Rainera Wernera Fassbindera i scenariusza Mateusza Atmana i Martwa natura (2020) na podstawie scenariusza napisanego z Atmanem. Reżyserka nosexnosolo na podstawie własnego tekstu, odnoszącego się do nadużyć i molestowania popełnionych przez belgijskiego twórcę Jana Fabre’a . W Teatrach Współczesnych we Wrocławiu i Szczecinie zrealizowała Kongres futurologiczny na podstawie opowiadania Stanisława Lema. Wraz z Goranem Injaciem i Joanną Wichowską pracowała jako dramaturżka z Oliverem Frljiciem przy spektaklu Nie-boska komedia. Szczątki, Nie-boska komedia. Wyznanie oraz Klątwa. Publikowała na łamach “Dwutygodnika”, “Didaskaliów”, “Dialogu” i “Contemporary Theatre Review”. Autorka tekstów poświęconych demontażowi przemocowych praktyk w teatrze. Jej najnowsza produkcja to „Miła robótka”, spektakl o emancypacyjnym aspekcie polskiej pornografii z lat 90-tych, zrealizowany w Teatrze im. Fredry w Gnieźnie w koprodukcji z Festiwalem Łódź Czterech Kultur, oraz „Chamstwo” – spektakl zainspirowany głośną książką Kacpra Pobłockiego, stworzony w duecie z Mateuszem Atmanem. W doktoracie zajmuje się autocenzurą w teatrze i w sztukach performatywnych 

Katarzyna Szustow

Certyfikowana koordynatorka scen intymnych (afiliacja: Netflix, Sefe Sets), członkini The European Intimacy Practitioners’ Guild, coach od sytuacji kryzysowych, facylitatorka bezpiecznych procesów twórczych. Współtwórczyni “Zaleceń realizacji scen intymnych” opracowanych przez koalicję 11 organizacji filmowych. Od 2010 prowadzi autorską audycję w Radiu TOK FM „Lepiej późno niż wcale” Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Szkoły Głównej Handlowej.

Jako koordynatorka scen intymnych pracowała przy produkcjach filmowych: “Perfect Addition” (reż. Castille Landon, stars: Ross Butler, Constantin Film, premiera: 2023), „Słoń” (reż. Kamil Krawczycki, 2022, najlepszy film mikrobudżetowy, Gdynia, zwycięzca Chicago LGBTQIA Film Festival), „Filip” (reż. Michał Kwieciński, 2022, Srebrne Lwy, Gdynia), „Rojst’97” (reż. Jan Holoubek, Netflix).

Zimą skończyła zdjęcia do trzech produkcja: dla Disney + i Gaumont Gmbh przy niemieckim mini-serialu “German House”, dla Constantin Film przy  “In The Lost Lands” (z udziałem: Milli Jovovich, Dave’a Bautisty) oraz dla Netflixa przy “Freestyle” w reż. Maciej Bochniak (w roli głównej: Maciej Musiałowski).

Obecnie pracuje przy nowym filmie Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta “Lubię wracać”.

Szustow współpracowała również z Schauspielhaus Zürich przy dwóch spektaklach: „Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi – 22 rodzaje samotności“ na podstawie Davida F. Wallace’a w reżyserii Yany Ross (premiera: jesień 2021) oraz jako Consent Coach przy spektaklu “Wilhelm Tell” najważniejszego szwajcarskiego reżysera Milo Rau’a (premiera: wiosna 2022).

Szustow należy do 12-osobowej międzynarodowej grupy Netflixa koordynatorów scen intymnych, którzy uczestniczyli w 1,5-rocznym kursie przygotowującym do pracy przy produkcjach w Regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

Więcej:

Crew-United
www.intimacycoordination.eu
Wikipedia