POTRZEBA ALTERNATYWY

Godz. 12:00 – 14:00

Kata Csato (Węgry) Seksizm w artystycznym szkolnictwie wyższym

Agnieszka Jakimiak (Polska) Jaki jest zasięg oddziaływania? Konsekwencje edukacji artystycznej zorientowanej na władzę w procesie tworzenia teatru

Agata Adamiecka-Sitek, Weronika Szczawińska (Polska) Ciała, którymi jesteśmy. W stronę nowej polityki cielesności w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

Monika Kwaśniewska (Polska) Edukacja alternatywna

Ciała, którymi jesteśmy. W stronę nowej polityki cielesności w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie  

STREAMING – http://transformacja.at.edu.pl/streaming/

Chciałybyśmy się przyjrzeć przedustawnym, domyślnym i dlatego właściwie niewidocznym systemowym założeniom związanym związanym z ciałem i cielesnością w Akademii Teatralnej w Warszawie. Chcemy postawić podstawowe pytania. Jak nasze ciała funkcjonują w tej przestrzeni? Które ciała mają do niej dostęp? Jakim reżimom podlegają? Jak powstaje nasza wspólna narracja o ciele jako narzędziu tworzenia i na jakie potrzeby systemu odpowiada? Interesuje nas fizyczna, mentalna i ideologiczna architektura naszej uczelni, w którą nasze ciała muszą się wpasować. Zarazem chcemy zainicjować wspólne myślenie o nowej polityce cielesności, która istotnie stawia wcielony podmiot w swoim centrum. 

Agata Adamiecka-Sitek – wykładowczyni i Rzeczniczka Praw Studenckich na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się problematyką gender, cielesności, polityczności sztuki i krytyką instytucjonalną. Przez wiele lat kierowała Działem Naukowo-Wydawniczym w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. 

Członkini zespołu kuratorskiego Forum Przyszłości Kultury w Warszawie oraz zespołu, który koordynował opracowanie obecnej polityki kulturalnej Warszawy. Członkini, wraz z Moniką Strzępką, Moniką Dziekan, Dorotą Kowalkowską i Małgorzatą Błasińską, Dramatycznego Kolektywu, z którym prowadzi Teatr Dramatyczny m.st Warszawy, transformując go w feministyczną instytucję kultury. 

Przez wiele lat współpracowała jako dramaturżka z Martą Górnicką, współtworząc CHÓR KOBIET i Political Voice Institute przy Maxim Gorki Theatre w Berlinie. 

Weronika Szczawińska – reżyserka, dramaturżka, performerka, kulturoznawczyni; studiowała w warszawskiej Akademii Teatralnej, absolwentka MISH UW oraz Studium Doktoranckiego Instytutu Sztuki PAN. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie, współtworzy kolektyw Instytut Sztuk Performatywnych (InSzPer). Współpracuje z teatrami w całej Polsce, autorka m.in. spektakli „Onko” (TR Warszawa 2021), „Klub” (AT/TR 2021) czy „Genialna przyjaciółka” (WTW 2018).  

Laureatka Paszportu Polityki 2019 w kategorii Teatr 

 


Alternatywna edukacja

Autorka analizuje proces powstawania kilku spektakli odwołujących się do tematu przemocy w teatrze, powstałych w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Stawia tezę, że studenckie prace artystyczne sondujące i punktujące mechanizmy opresji, nadużyć i przekraczania granic w szkole stają się ramą do rozwijania ciekawych, nowych procesów artystycznych. Były one, według Autorki, rodzajem badania artystycznego pozwalającego lepiej przejrzeć się mechanizmom, źródłom i konsekwencjom przemocy w procesach edukacyjnych i artystycznych oraz przyczyniały się do przemyślenia, weryfikacji i modyfikacji metod pracy w kierunku devised theatre. Wiązały się też z autoanalizą własnych błędów popełnionych w czasie realizacji – najczęściej o charakterze etycznym. Projekty te postrzega jako rodzaj edukacji teatralnej uzupełniającej oficjalne programy nauczania.